Tips för att underlätta bedömning av specialistansökningar
Detta är en sammanfattning av artikel, Anveden et al, SoS inför ny bedömning av
specialistansökningar, Svensk Kirurgi, volym 70, nr 6, 2012; 338-41, med viss anpassning till ortopedi.
Bakgrund
Socialstyrelsen får ca 1600 ansökningar/år om specialistkompetens, för allmän kirurgi är
siffran ca 90/år, och ortopedi 80/år. Tidigare granskades ansökningarna av160 externa bedömare (3-4 bedömare från SOF för ortopedspecialistansökningarna). Dessa har nu ersatts med 9 deltidsanställda medicinskt sakkunniga. Målsättningen är att få bättre kvalitet och snabbare handläggning. Extern bedömare krävs ej längre utan endast i undantagsfall, t ex vid jäv. Nya specialistindelningen och nya målbeskrivningarna ska ta hänsyn till den nya målbeskrivningen och gemensamma kunskapsbasen för ortopedi och handkirurgi (finns inte ännu) from 20140101. Erfarenheterna av inlämnade specialistansökningar visar att det finns vissa brister. För att underlätta en korrekt och snabb process rekommenderas att tänka på och följa nedanstående rekommendationer.
Vad ska bedömas?
- Medicinsk kompetens: delmål 1-12
- Kommunikativ kompetens: delmål 13-15
- Ledarskapskompetens: delmål 16-18
- Kompetens inom medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete delmål 19-20
Hur går bedömningen till?
För ST-doktorer legitimerad efter 20060701, och som ska lämna in ansökan om
specialistkompetens gäller tillsvidare föreskrifter och målbeskrivning från 2008.
Inlämna komplett ansökan och betala avgiften. Komplett ansökan innebär att ansökan är
underskriven av verksamhetschefen och huvudhandledaren och att alla delmål har intygats. Det gäller såväl kliniska tjänstgöringar som kurser. Den totala tjänstgöringstiden ska inte understiga fem år efter legitimation. Verksamhetschefens och huvudhandledarens namnunderskrift intygar att den sökande genomfört utbildningen och är kompetent i alla delmål, avseende tjänstgöringstid, innehåll och kurser. De intygar också att den sökande har genomfört det individuella vetenskapliga arbete och ett kvalitets- och utvecklingsarbete.
Kontrollera att det finns ett intyg på varje tjänstgöring och att detta är underskrivet, gärna av subspecialist i området t ex anestesiolog delmål 2, handkirurg delmål 7, etc beroende på aktuella förhållande på vederbörande sjukhus. Se respektive delmål under rubriken ”uppföljning”: intyg om godkänd klinisk tjänstgöring och uppnådd kompetens utfärdat av aktuell handledare. Om handläggaren på Socialstyrelsen saknar något i ansökan kommer den sökande att få inkomma med komplettering/ar.
Det är mycket viktigt att beskriva vad varje tjänstgöringsperiod faktiskt innehållit!
När ansökan är komplett gör den medicinsk sakkunnige/a bedömningen. Det innebär kontroll av tjänstgöringen och om lärande metoderna varit relevanta för att uppnå delmålskraven. Kontrollen innefattar vad den sökande faktiskt gjort under varje delmål, såväl klinisk tjänstgöring som kurs. Därför är det viktigt att ansökan innehåller mycket tydlig beskrivning av tjänstgöring och kurser. Vid oklarheter kan det vara värdefullt med förtydligande intyg från verksamhetschef eller huvudhandledare. Dessutom efterfrågas uppgifter om vad som ingår i verksamheten på den arbetsplats man tjänstgjort, klinikens organisation och patientstruktur.
De medicinskt sakkunniga bedömer också innehållet i det individuella vetenskapliga arbete och kvalitetsarbete utifrån den beskrivning som den sökande angett. Bifoga gärna arbetet till ansökan men det är inget krav.
När ansökan bedömts som fullständig i alla dessa avseende och föreskrifternas krav är
uppfyllda, beslutar handläggaren att specialistbevis kan utfärdas.